fredag den 18. februar 2011

Ølkanin

Brokkeriet sidste i januar over Lifes øleksperiment bar frugt. Jeg blev udvalgt som ølkanin.

I går oprandt så aftenen, hvor jeg skulle have dyppet ørerne.

En 16-17 meget alvorlige og stille mennesker mødtes på femte sal hos sensorik-gruppen i Life's relativt nye hus på Rolighedsvej på Frederiksberg.

Som man ser, var der stillet op med glas (til vand), fladbrød, sjatspand, kuglepen og spørgeskema.

Øllet i baggrunden var vores belønning - ikke (er jeg ret sikker på) vores testobjekt.

For øllet blev rullet ind i små sjatter i lukkede glas og uddelt efter et sindrigt system, så ikke mange af os smagte det samme samtidigt - hvis vi smagte det samme.

Otte øls smag skulle bedømmes på parametre som velkendthed, kompleksitet, nyskaben-hed (findes det ord?) og så det ultimative: På et skala fra 1-15 hvor godt kunne du lide øllen?

Derefter skulle øllen kortlægges for smagsindtryk - alt fra ristet brød over humle til havtorn og lavendel. Man kunne skrive egne opdagelse på og jeg traf både smagen af mug og gær.

Alle gik alvorligt til værks, der blev duftet, smagt og skriblet, men ikke snakket overhovedet.

Jeg måtte jo nøjes med et sip af hver øl, fordi jeg efter en god times luftning i byen skulle kører hjem, men jeg bemærkede, at sådan gjorde alle andre det også, inklusive dem der var på cykel og gåben.

Tror nu også, at det ville have kostet de finere nuancer på smagsløgene, hvis man havde drukket de 7-8 cl, der var af hver øl.

Om nogle uger - når alle ølkaniner har været i gang - får vi mere at vide om, hvad det var vi smagte og hvad men gik efter i spørgeskemaerne. Det står dog fast, at dette konsortium er involveret.

Min tunge var rigtig glad for en enkelt af de otte øl, så var der 2-3 standardvarer og så var resten forskellige grader af forfærdelige - værst var en som smagte som en blanding af øl og muggen lampeolie.

Den smag forsøgte jeg stilfærdigt at krydse mig ind på i skemaer - lavendel, check, havtorn, chek, nåletræ, check, anis, check - og mug med mug på. Føj.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar