onsdag den 9. februar 2011

Penicillin


Da jeg var barn var min mor af den opfattelse, at lidt mug på brød, ost eller anden mad ikke var det store problem. Hun henviste i ramme alvor til, at penicillin jo også bare var mug.

Så vidt jeg ved, har jeg ikke taget skade, mit største problem var, at jeg hverken kunne lide smagen eller lugten af mug.

Så i dag reagerer jeg prompte på den mindste antydning af mug og kasserer det inficerede - og det kan jeg læse her, at jeg gør ret i.

Men torsdag aften ikke spiste, men drak jeg begejstret penicillin. På en skummel og hyggelig bar i København og flere på hinanden følgende glas endda.

Thi en genial bartender i New York har opfundet en drink han kalder Penicillin og som faktisk har præcis det smagsmæssige anstrøg af noget medicinsk over sig, som jeg holder af. Jeg kan også lide øl, der smager af plaster og vin, der smager af jod.

Og i dag spiste jeg så atter penicillin - jødisk penicillin, som mange amerikanere kalder hønsekødssuppe.

Den har jeg, siden Michael Ruhlmans fik vakt mig for suppen, lavet en del gange i løbet af vinteren. Ikke mindst efter at jeg fik en gammeldags bollesprøjte forærende - som svæver omkring en sjette-syvende plads på min gadgethimmel.

I dag fik jeg en overvældende trang til sådan en god, nærende skål suppe, da jeg kørte hjem fra arbejde og heldigvis havde jeg en 6-7 dl friskkogt suppe kogt på en god økohane stående parat i køleskabet, så det tog under en halv time.

Suppen blev varmet nænsomt op, fik tilsat saft af en halv citron, et skvæt god chili hanesovs, et hvidløg skåret i papirstynde skiver, en lille klump finthakket frisk ingefær og så var den klar til fyld.

Det blev helt sikkert og helt old school - en lille porre og en spinkel gulerod i mønter og så var jeg parat til at ploppe melboller i suppen.

  • De blev lavet ved at 70 ml mælk og 30 gram smør - plus en smule af det stivnede kyllingefedt jeg havde skrabet af den kolde suppe - lige så stille blev bragt op nær kogepunktet.
  • I denne startblanding gav fire finthakkede blade frisk salvie og lidt fintstrimlet citronskal masser af smag sammen med salt og peber.
  • Derefter rørte jeg forsigtigt 60 gram hvedemel i til en blød masse.
  • Efter et par minutters afkøling rørte jeg så et æg i til en glat, blød, blank dej som røg i bollesprøjten og derefter lige i den kogende suppe til de ploppede op til overfladen og jeg kunne tage skeen i spisehånden.
Det bedste af det hele er, at der faktisk er belæg for betegnelsen jødisk penicillin - suppe af hønsefugle har helbredende egenskaber.

Så nu føler jeg mig sund - og ærgrer mig over, at det er hverdag, så jeg ikke kan forsøge at mixe mig en Penicillin selv, fordi jeg skal tidligt op og på arbejdet.

Ellers ville jeg jo være blevet dobbelt sund.

2 kommentarer:

  1. Hø-hø! Den suppe kan de vel godt lave nede hos Thomas til den tid;)

    SvarSlet
  2. Åh ja gerne, men den er altså meget sund ;)

    SvarSlet