fredag den 15. juli 2011

Damn dejlig Daimkage


I kassekøen i Fakta spottede jeg pludselig aflange, røde Daimpakker.

I hele mit liv har jeg muligvis spist en eneste Daim, men en veninde, som desværre nu er død, var storforbruger og hver gang vi skulle i biografen eller bare snolde, så skulle hun have Daim.

Det kom jeg til at tænke på, da jeg så pakkerne og så købte jeg to. Jeg skal nemlig have feriekage med på arbejdet i morgen og jeg tænkte, at man da må kunne lave en Daimkage, hvis det skulle være.

Google gav mig ret, der er rigelig inspiration at hente.

Jeg valgte Clotildes opskrift, hendes blog har jeg fulgt mange år og hun er dygtig, som inspiration.

Men jeg havde nu så langt fra alle ingredienserne hun benytter, så jeg improviserede:

  • 380 gram hvedemel
  • 220 gram smør - jeg bruger altid saltet smør
  • 4 æg
  • 3 teskefulde bagepulver
  • 1/4 teskefuld natron
  • 285 gram sukker
  • 1 spiseskefulde flydende vanilje - ikke essens
  • Et skvæt Maraschino kirsebærlikør - kan udelades eller erstattes med anden likør
  • 50 gram puddersukker
  • 50 gram hindbærmarmelade
  • 50 gram Philadelphia ost
  • 2 pakker Daim - med to styk i hver
  • Revet muskatnød
  • Salt

Bagepulver, natron og mel sigtede jeg sammen, dertil et let drys salt og nogle gode strøg muskatnød.

Daimene blev hakket og lige blandet rundt i lidt af melet - så alle stumper ikke lægger sig på bunden af formen.

Smørret rørte jeg blødt, derefter tilsatte jeg sukkeret, rørte lidt igen og så æggene et af gangen.

Så var den klar til vanilje, Maraschino, marmelade, smøreost og så melet forsigtigt rørt i af fire omgange og tilsidst Daimstykkerne.

Ovnen var 180 grader varm og kagen bagte i 45 minutter i en velsmurt form.

3 kommentarer:

  1. Mums! Det kalder jeg en rigtig feriekage.

    SvarSlet
  2. Jeg smagte den, da den stadig var ganske lun, men jeg tror faktisk at den bliver bedre i morgen, når karamellen er blevet hård igen. Men den smagte faktisk dejligt lun også.

    SvarSlet
  3. Hold da op, den ser lækker ud - og Daim er noget af det eneste af den slags chokolade som jeg kan lide, så det er jo helt perfekt :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet