onsdag den 5. oktober 2011

Pæresuppe


Forleden læste jeg hos Kokkepigen om en pæresuppe fra 1841. Suppen med flæsk, havregryn og pærestykker, som hun beskrev, var jeg ret sikker på, jeg ikke ville lave, men navnet dragede mig og da jeg forleden var med Sifka på frugtskud på Kildebrønde Frugtplantage, sørgede jeg for at skaffe mig både Conference og Clara Frijs pærer.

I dag kogte jeg så min egen version. Og fordi jeg lavede den helt fra bunden, har jeg nu også et stort stykke kogt kalvebov, som kan blive til alt muligt interessant de nærmeste dage. Kødet blev brugt til at koge kalvesuppe på.

Pæresuppen er derefter ganske hurtigt at lave. I smør svitses hakkede løg, salvie, jordskokker og pærer i skiver. Derefter røg der to spiseskefulde sherryeddike i gryden og så kalvesuppen.

Pæresuppen kogte en 20-25 minutter hvorefter den blev blendet, smagt til med salt og peber og holdt varm.

Til fyld brunede jeg lidt pærestykker, brødtern og svampe i smør og så kunne suppen anrettes i en stor skål med lidt strimlet spidskål og fyldet lagt oven på. Jeg vil tro, at der er til to som hovedret og til 4 som forret i denne portion.
  • 1 stort rødløg hakket
  • 2 pænt store jordskokker hakket
  • 3 modne Conferencepærer skrællede, udhuset og skåret i skiver
  • 3 blade frisk salvie strimlet
  • 2 spsk sherry eddike
  • smør
  • salt
  • peber
  • 1 l kraftig kalvesuppe (kylling eller grøntsags vil også være fint)
Til pynt
  • Halv pære i tern
  • En skive tørt hvedbrød i tern
  • 2 svampe groft hakket
  • Lidt fint strimlet spidskål
  • smør

Ingen kommentarer:

Send en kommentar