torsdag den 1. december 2011

Kinesiske pandekager med forårsløg


Måske er det bare mig, men jeg synes, at det med alderen tager længere og længere for mig at komme i hak med min ferie. Nu er det en uge siden, jeg vinkede arbejdet farvel, men det er først i dag, at jeg kan mærke, at jeg holder fri.

Og det kan jeg, fordi jeg fik lyst til at lave en opskrift jeg så under min morgenrundtur på nettet. Kinesiske pandekager - det er nærmere pandebrød - med forårsløg - lød som en perfekt lille frokostforret til resten af den bønnechowder jeg lavede i går.

Det er nemlig kun når jeg har fri, at jeg orker at lave særlige retter til frokost.

Og det er meget heldigt, at ferien endelig indfinder sig, for i morgen tager jeg på tur med Sifka til Berlin i juleklæder. Jeg glæder mig til julemarkeder, varme alkoholiske drikke, snak, gåture, kebab, en stor blå port og måske sådan en her, hvis Sifka kan lokkes.

Nå, pandekagerne var meget nemme.

I en skål hældte jeg 1/2 cup lunken vand, som jeg opløste en ært gær i foruden lidt salt og lidt sukker. I den hældte jeg så 3/4 cup hvedemel og samlede det hele til en ganske våd dej.

I en anden skål hældte jeg 3/4 cup hvedemel, som jeg overhældte med 1/2 kogende vand. Jeg begyndte straks at røre med en solid ske og fik en sej dej ganske hurtigt. Den fik et skvæt olie og lige en slat vand mere, så alt mel blev rørt ind i dejen.

På et bord med godt med mel æltede jeg nu de to deje sammen - det startede nasset, fordi den del af dejen, hvor gæren var rørt ud, var ganske våd. Men med lidt ekstra mel og hurtige hænder lykkedes det at få en blød, elastisk dej af konsistens som en almindelig gærdej. Den hævede i 30-40 minutter.

I mens hakkede jeg et bundt forårsløg fint og kiksede en sovs til at dyppe i sammen af knust hvidløg, soya, japansk vineddike, ahornsirup, citronsaft og lidt stærk chilisovs.

Da dejen var hævet skar jeg den i otte dele og rullede dem ud som små tynde pandekager. De fik hver et strøg med lidt sesamolie og blev drysset med de hakkede forårsløg.

Derefter rullede jeg pandekagerne sammen først som små roulader og så rouladen sammen på langs som kanelsnegle og så fik det med kagerullen igen - lige ovenfra i sneglesamlingen - så pandekagerne nu havde forårsløgene inde i dejen.

En pande med lidt olie blev opvarmet til middel varme og så fik pandekagerne 3-4 minutter på hver side. De hæver lidt, bliver sprøde udvendigt og bløde indvendigt og smager fantastisk dyppet i dressingen med lidt friske grøntsager til.

Jeg tror, pandekagerne skal spises straks de er stegt, men måske kan de holdes varme i ovnen, for de vil være perfekte som en lille appetizer til en god cocktail.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar