søndag den 8. juli 2012

Sushislik


Lad mig bare være ærlig; det er næppe den smarteste ide jeg har fået, at lave sushislik den søndag, hvor det endelig blev sommer. Men der er møde i Pingvinklubben i dag og så var der ikke nogen vej udenom.

Jeg kan afsløre, at jeg købte det nødvendige slik i Candy Megastore og at hvis man lider af fobier mod nassede fingre, er denne opskrift måden at arbejde sig ud af sit traume på:
  • 50 gram smør
  • 250 marshmallows
  • 1 pakke Rice Krispies
  • Vingummi fisk
  • Lakridsruller (grammofonplader)
  • Vingummiorme
  • Sure vingummi stråler
  • Ruller af strømpebånd eller anden type vingummirulle. Mine var sure, sukkerdækkede - de regnbuefarvede og de grønne var fine, de røde var alt for stive og ubøjelige.
Smelt forsigtigt smørret i bunden af en stor gryde, det skal ikke brune og ikke skumme. Tilsæt marshmallowsene og røg regelmæssigt i massen til de er helt smeltet og man har en jævn, svagt lysebrun masse. Tilsæt derefter Rice Krispies.

Jeg endte med 2/3 af en hel pakke fordi jeg ville være helt sikker på, at min masse ville vedblive med at være klistret også efter hviletiden på 10-15 minutter. Jeg har set opskrifter, hvor man tilsætter hele pakken.

Glat derefter massen ud i et jævn lag på et stykke bagepapir. Jeg forsøgte mig først med adskillige redskaber, men endte med at bruge hænderne. Hvis jeg havde skiftet til klør fem noget tidligere, var laget blevet lidt tyndere og det endelige resultat måske lidt mere elegant.

Efter en kop kaffes tid, kan man gå i gang med bygge sushierne. Med en skarp og madolieindsmurt kniv skæres kanterne til. Det overskydne formes til små, aflange risboller - trick: Smør hænderne med madolie.

På hver risbolle lægges en fisk. Rul nogle grammofonplader op og give dem alle et lakrids mavebånd.

Læg derefter noget fyld på langs af den firkantede plade Rice Krispie-masse og rul sammen om det. Jeg fik tre lange ruller på den ene lede og tre korte fra et sidestykke.

Vikl strømmebånd - eller sure sukrede vingummiruller - om risrullen og skær i skiver med den skarpe, madolieindsmurte kniv.

Det forlyder fra Kamerika, at sushislikket bliver tørt, hvis man gemmer det for længe. 

3 kommentarer:

  1. Super flot! Du fortjener det største bifald fra Pingvinerne, og de bør klappe i deres små luffevinger af bare begejstring.

    SvarSlet
  2. Sk*deskæg idé - I love it :-D

    SvarSlet
  3. Det er faktisk både sjovt at lave og at spise - og pingvinklubben var begejstret. Det er selvfølgelig en amerikansk ide, Piske - hvis man er rigtig ihærdig, så laver man overtrækket til rullerne selv: http://tastykitchen.com/blog/2011/03/step-by-step-homemade-fruit-leather/

    SvarSlet