torsdag den 23. maj 2013

Rabarbertærte med Bourboncreme


Det startede med et billede på Pinterest af en tærte. Tærte stammer fra den spanske udgave af Elle og via Google Translate fik jeg opklaret, at der er tale om en mandelmørdejsbund med kagecreme og rabarber. Det var da til at have med at gøre.

Desværre har jeg næsten lige været i mit rabarberbed, så der var kun to stilke at gøre godt med, men små tærter har også ret.

Mandelmørdejen lavede jeg efter denne opskrift - så jeg har dej til et par små tærter mere, når der er flere rabarber i beddet.

Fordi der nu ikke kunne blive til et tæt lag rabarber besluttede jeg mig for at cremen, skulle være noget særligt. Den lavede jeg på en hel stang vanilje og et godt bløb Bourbon - altså amerikansk whiskey.

Jeg har kunnet lave kagecreme siden jeg var en lille pige, det var en af de opgaver min mor tidligt uddelegerede til mig. Min opskrift starter med stilfærdigt at blande et par spiseskefuld sukker, vaniliekornene, en spiseskefuld hvedemel og et æg sammen i bunden af en lille kasserolle. Alt mikses til det er jævnt og klumpfrit, derefter tilsætte vædske - her Bourbon, det kunne også være lidt citrus - og så op til 2,5 dl mælk afhængig af, hvor fast creme skal være. Her brugte jeg 2 dl - så sættes gryden over svag varme og man rører konstant indtil cemen koger og bliver tyk. Hvis creme skal afkøles, så læg plastik wrap over, så det ligger på overfladen, så trækker den ikke skind.

Tærtebunden blev først bagt 15 minutter dækket af folie og med tørrede bønner på for at holde faconen, derefter blev creme hældt i og rabarberskiverne lagt på - de havde trukket i lidt sukker fra jeg fik i gang med dejen.

Kagen røg tilbage i ovnen i 25 minutter ved 180 grader - da den kom ud penslede jeg overfladen med sukkervædsken, der var blevet trukket ud af rabarberne. Og så pyntede jeg med lidt karameliserede hakkede mandler.

2 kommentarer:

  1. Hvor er den smuk og lyder enormt lækker- mums!

    SvarSlet
  2. Tak - og det viser sig, at den faktisk smager bedst, når den er kølet helt af ;)

    SvarSlet